Duik briefing:
- De wetgever van Texas heeft in zijn laatste zitting een reeks wetten aangenomen die het voor bouwprofessionals gemakkelijker maken om zaken te doen in de staat. De wetten vereenvoudigen sommige statuten, voegen bescherming toe voor aannemers die tijdens de pandemie blijven werken, verminderen de aansprakelijkheid in bepaalde gevallen en meer.
- Een van de nieuwe wetten, SB 219, stelt dat aannemers in het algemeen niet aansprakelijk mogen zijn voor werk dat is uitgevoerd onder een gebrekkig ontwerp. “Het is waarschijnlijk de grootste wet die in de laatste zitting van kracht is geworden”, zei advocaat Bob Hancock van Munsch Hardt Kopf & Harr, een in Texas gevestigd commercieel advocatenkantoor met een filiaal dat gespecialiseerd is in de bouw. “En het heeft veel aannemers een veel beter gevoel gegeven om hier zaken te doen.”
- De meeste wetten zijn al van kracht; een daarvan zal begin 2022 beginnen.
Duikinzicht:
Volgens Hancock zullen de volgende wetten een grote impact hebben op aannemers die in de staat werken. Hier is meer informatie over wat elk doet:
- SB 219 Aannemers niet aansprakelijk voor ontwerpfouten:
In de meeste staten wordt de aannemer doorgaans niet aansprakelijk gesteld voor werk dat is voltooid onder het gebrekkige ontwerp van de eigenaar. Maar de zaak van Texas uit 1907 Lonergan v. San Antonio Loan & Trust leg de verantwoordelijkheid bij de bouwer. De logica gaat dat, aangezien aannemers in de bouwsector werken, ze aansprakelijk kunnen worden gesteld omdat ze de expertise hebben om beter te weten – zelfs als niemand van het personeel een architect of ingenieur is. SB 219 gaat een lange weg om deze juridische doctrine te corrigeren, zei Hancock, maar is niet van toepassing als de aannemer het defecte ontwerp levert. - HB 2237 Modernisering en vereenvoudiging van de Texas Lien Laws, met ingang van 1 januari 2022:
De retentiewetten van de staat werden algemeen beschouwd als een van de meest complexe in de VS. Samengevat, deze wet van 35 pagina’s vereenvoudigt de vereisten voor kennisgevingen, versoepelt bepaalde meedogenloze deadlines, wijzigt de wettelijke definities van belangrijke termen als ‘arbeid’ en ‘onderaannemer’, en lost procedurele problemen op en meer. De wet neemt veel onduidelijkheden weg en maakt het voor aannemers makkelijker om zelf pandrechten in te dienen. Het is niet van toepassing op openbare projecten. - SB 968 Bescherming tegen Pandemic Related Project Shutdown:
Deze wet verhindert dat een voorzitter van een staatkundig onderdeel, zoals een burgemeester, de voortgang van onder meer woningbouw- en utiliteitsbouwprojecten tijdens een pandemische ramp beperkt of verbiedt. Het biedt ook dezelfde bescherming aan bedrijven die zich bezighouden met activiteiten die noodzakelijkerwijs de bouwsector ondersteunen. Sinds het begin van de pandemie heeft meer dan de helft van de staten wetten aangenomen die de bevoegdheid van de staat en lokale overheden om de volksgezondheid op verschillende manieren te beschermen, beperken, en er zijn er nog meer in behandeling, US News gemeld. - SB 6 Omnibus Pandemic Bill, zakelijke aansprakelijkheid/verzekeringsbescherming voor aannemers:
Deze wet beschermt essentiële bedrijven zoals aannemers die tijdens de COVID-19 zijn blijven werken tegen aansprakelijkheid voor persoonlijk letsel, overlijden of materiële schade als gevolg van blootstelling aan de pandemische ziekte. Het is niet van toepassing in gevallen waarin het bedrijf niet voldeed aan de gezondheidsnormen van de overheid of waar het verzuimde een werknemer te waarschuwen voor de omstandigheden die ertoe leidden dat hij de ziekte opliep. “SB 6 is belangrijk omdat het bescherming biedt aan bedrijven die tijdens de pandemie blijven opereren”, zei Hancock. - SB 3069 Ruststatuut voor openbaar werk verkorten:
Deze wet verkort de periode waarvoor een aannemer kan worden vervolgd wegens gebrekkige constructie van 10 jaar tot acht jaar vanaf de datum van substantiële voltooiing van het project. Het verkort ook de mogelijke verlenging van twee jaar tot één jaar. Deze wet kent drie uitzonderingen: rijkswegprojecten, projecten die geld ontvingen van het rijkswegenfonds of federale fondsen voor snelwegen of doorvoer en civiele werken zoals water, straten, nutsvoorzieningen en luchthavens. - SB 338 Uniforme Algemene Voorwaarden K-12 Bouwconstructie:
In wezen staat deze wet schooldistricten toe om uniforme algemene voorwaarden vast te stellen die moeten worden opgenomen in alle districtsbouwcontracten die door de staat worden gesloten, waardoor het bouwproces voor zowel aannemers als scholen wordt vereenvoudigd. - HB 2416 Dichte commerciële algemene aansprakelijkheidskloof voor advocatenhonoraria als gevolg van: In re Nalle:
Deze wet staat het innen van advocaatkosten toe als schadevergoeding voor het niet nakomen van een bouwcontract. Kortom, de verzekeringsmaatschappij moet de advocaatkosten van de winnende partij betalen in plaats van dat de aannemer verantwoordelijk is voor die kosten. “Vanuit het perspectief van een aannemer is dit een heel belangrijke rekening, omdat je nu misschien wat meer aan verzekeringen moet betalen, maar het zal niet zo catastrofaal zijn als je aansprakelijk wordt gesteld,” zei Hancock. - HB 19 Hervorming van rechtsmisbruik met betrekking tot bedrijfsongevallen:
Deze wet creëert een gesplitst processysteem voor gevallen van bedrijfsongevallen, waarbij het proces in twee fasen kan worden opgesplitst om gewone en grove nalatigheid afzonderlijk vast te stellen. Het is een poging om frivole rechtszaken in de transportsector, waaronder de bouw, te ontmoedigen, waarvoor vaak zware bedrijfsvoertuigen moeten worden gebruikt. Het nieuwe proces wordt door aannemers algemeen als eerlijker beschouwd, zei Hancock.
Al deze wetten bevatten details en uitzonderingen die niet in deze samenvatting worden behandeld, en het is belangrijk dat aannemers de wijzigingen zorgvuldig doorlezen. Desalniettemin zouden ze het bouwproces in Texas moeten vergemakkelijken, zei Hancock.
creditSource link